S T A T U T

 

Fundacji na Rzecz Wspierania Rozwoju

Zespołu Szkół Zawodowych im. Stefana Bobrowskiego

„CORDIS”

z siedzibą w Rawiczu

 

 

 

Postanowienia ogólne

 

§1.

Fundacja pod nazwą Fundacja na Rzecz Rozwoju Zespołu Szkół Zawodowych im. Stefana Bobrowskiego „CORDIS” z siedzibą w Rawiczu, ustanowiona przez:

-       Andrzeja Pawłowskiego, ul. 17-Stycznia 25, 63-900 Rawicz,

-       Andrzeja Szymańskiego, ul. XXX Lecia PRL 16, 63-900 Rawicz,

-       Roberta Kowalskiego, 63-900 Szymanowo 65A,

-       FERRPOL BRACIA MATUSZEWSCY SP. Z O.O. z/s Sierakowie,
ul. Poznańska 3, 63-900 Rawicz,

zwanych dalej Fundatorami, na mocy aktu notarialnego sporządzonego przez notariusza Halinę Olszewską w Kancelarii Notarialnej w Rawiczu, przy ul. Ignacego Buszy 5, w dniu 27 marca 2008 r., działa na podstawie przepisów prawa polskiego oraz niniejszego Statutu.

 

§2.

1.      Fundacja posiada osobowość prawną i jest organizacją pozarządową.

2.      Fundacja prowadzi działalność pożytku publicznego.

 

§3.

Siedzibą Fundacji jest miasto Rawicz.

 

§4.

Terenem działalności Fundacji jest obszar państwa polskiego, przy czym w zakresie niezbędnym dla właściwego realizowania celów może ona prowadzić działalność także poza granicami Rzeczpospolitej Polskiej.

 

§5.

Fundacja może ustanawiać odznaki, medale honorowe i przyznawać je wraz z innymi nagrodami i wyróżnieniami, osobom fizycznym i prawnym zasłużonym dla Fundacji.

Cele i zadania Fundacji

 

§6.

Celem Fundacji jest prowadzenie wszechstronnej działalności w zakresie wspierania rozwoju Zespołu Szkół Zawodowych w Rawiczu.

 

§7.

Fundacja realizuje swój cel w szczególności poprzez:

        1)        85.59.B pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej nie sklasyfikowane
– działalność wykonywana w sposób nieodpłatny

wspieranie inicjatyw mających na celu rozwój uzdolnień uczniów oraz wyrównywania szans edukacyjnych,

        2)        85.59.B pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej nie sklasyfikowane
– działalność wykonywana w sposób odpłatny

wspieranie inicjatyw mających na celu podnoszenie kwalifikacji kadry nauczycielskiej,

        3)        85.60.Z działalność wspomagająca edukację – działalność wykonywana w sposób nieodpłatny

finansowanie szkolnej bazy materialnej poprzez zapewnienie dopływu nowoczesnej technologii, książek, czasopism,

        4)        85.60.Z działalność wspomagająca edukację – działalność wykonywana w sposób nieodpłatny

współpraca z administracją rządową i samorządową oraz z organizacjami pozarządowymi w zakresie celu Fundacji;

        5)        85.59.B pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej nie sklasyfikowane
– działalność wykonywana w sposób nieodpłatny

propagowanie wiedzy na temat celów fundacji wśród rodziców, nauczycieli i przedsiębiorców,

        6)        85.59.B pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej nie sklasyfikowane
– działalność wykonywana w sposób odpłatny

prowadzenie działalności szkoleniowej dla nauczycieli,

        7)        85.59.B pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej nie sklasyfikowane
– działalność wykonywana w sposób nieodpłatny

organizowanie wolontariatu do realizacji celów statutowych,

        8)        85.60.Z działalność wspomagająca edukację – działalność wykonywana w sposób nieodpłatny

remontowanie i modernizacja sal lekcyjnych,

        9)        85.60.Z działalność wspomagająca edukację – działalność wykonywana w sposób nieodpłatny

nawiązanie współpracy z sądami rejonowymi celem orzekania nawiązek na rzecz Fundacji,

   10)        85.60.Z działalność wspomagająca edukację – działalność wykonywana w sposób nieodpłatny

organizowanie zbiórek publicznych na rzecz szkoły na zasadach określonych w odrębnych przepisach,

   11)        93.29.Z pozostała działalność rozrywkowa i rekreacyjna – działalność wykonywana w sposób odpłatny

kompleksowe przygotowanie pikników, festiwali, gier i zabaw na terenie szkoły i poza szkołą,

   12)        85.59.B pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej nie sklasyfikowane
– działalność wykonywana w sposób nieodpłatny

tworzenie wśród uczniów szkoły klubów, kółek i innych grup zainteresowań,

   13)        85.60.Z działalność wspomagająca edukację – działalność wykonywana w sposób nieodpłatny

tworzenie funduszy pomocy finansowej i edukacyjnej uczniom pochodzącym z rodzin ubogich lub z rodzin patologicznych,

   14)        85.60.Z działalność wspomagająca edukację – działalność wykonywana w sposób nieodpłatny

organizowanie pomocy uczniom w wyborze kariery edukacyjnej i zawodowej.

 

 

Majątek i dochody Fundacji

 

§8.

Majątek Fundacji stanowi jej fundusz założycielski w kwocie 2.400,00 zł (słownie: dwa tysiące czterysta złotych) oraz inne mienie nabyte przez Fundację w toku działalności.

 

§9.

Dochody Fundacji pochodzić mogą w szczególności z:

1)     darowizn, spadków i zapisów;

2)     dotacji i subwencji oraz grantów;

3)     dochodów z działalności statutowej;

4)     dochodów z majątku Fundacji.

 

§10.

1.      Dochody pochodzące z dotacji, subwencji, darowizn, spadków i zapisów mogą być użyte na realizację celów Fundacji tylko z poszanowaniem woli spadkobierców lub donatorów.

2.      W sprawach przyjęcia darowizn i dziedziczenia oświadczenia wymagane przepisami prawa składa Zarząd Fundacji.

3.      W przypadku powołania Fundacji do dziedziczenia jej Zarząd składa oświadczenie o przyjęciu spadku z dobrodziejstwem inwentarza.

 

§11.

1.      Przychody i wydatki Fundacji realizowane są w ramach rocznych preliminarzy budżetowych, z których sporządza się roczne sprawozdania finansowe i sprawozdania z wykonania budżetu.

2.      Gospodarka majątkiem Fundacji odbywa się na podstawie preliminarza budżetowego.

3.      Działalność finansowa winna być prowadzona w oparciu o obowiązujące przepisy księgowe i finansowe.

 

§12.

Ograniczenie w gospodarowaniu majątkiem dotyczy:

a)     udzielania pożyczek lub zabezpieczania zobowiązań majątkiem organizacji w stosunku do jej członków, członków organów lub pracowników oraz osób, z którymi pracownicy pozostają w związku małżeńskim albo w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej, pokrewieństwa lub powinowactwa w linii bocznej do drugiego stopnia albo są związani z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli zwane „osobami bliskimi”;

b)    przekazywania jej majątku na rzecz ich członków, członków organów lub pracowników oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, w szczególności jeżeli przekazanie to następuje bezpłatnie lub na preferencyjnych warunkach;

c)     wykorzystywania majątku na rzecz członków, członków organów lub pracowników oraz ich osób bliskich na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, chyba że to wykorzystanie bezpośrednio wynika ze statutowego celu organizacji;

d)    zakupu na szczególnych zasadach towarów lub usług od podmiotów, w których uczestniczą członkowie organizacji, członkowie jej organów lub pracownicy oraz ich osób bliskich.

 

 

 

Władze Fundacji

 

§13.

Władzami Fundacji są:

1)     Rada Fundacji, zwana dalej Radą;

2)     Zarząd Fundacji, zwany dalej Zarządem.

 

 

Rada Fundacji

 

§14.

1.      Rada jest organem stanowiącym, kontrolnym i opiniującym Fundacji.

2.      Rada składa się z 3 do 5 członków, którzy są osobami fizycznymi, posiadającymi pełną zdolność do czynności prawnych.

3.      Do pierwszego składu Rady z mocy Statutu wchodzą:

a)     Fundatorzy, będący osobami fizycznymi,

b)    osoba powołana jednomyślnie przez wszystkich Fundatorów,

c)     Dyrektor Zespołu Szkół Zawodowych w Rawiczu.

4.      Następnych członków Rady na miejsce osób, które przestały pełnić tę funkcję lub dla rozszerzenia składu Rady, powołuje Rada zwykłą większością głosów, w obecności wszystkich członków Rady.

5.      Rada wybiera ze swego grona Przewodniczącego Rady w głosowaniu tajnym, bezwzględną większością głosów wszystkich członków Rady. Przewodniczący Rady kieruje pracami Rady, reprezentuje ją na zewnątrz oraz zwołuje i przewodniczy zebraniom Rady.

 

§15.

1.      Członkostwo w Radzie ustaje w przypadku pisemnej rezygnacji z członkostwa lub śmierci członka Rady oraz w innych przypadkach wskazanych w Statucie.

2.      Odwołanie członka Rady może nastąpić również z przyczyn zawinionych po stronie tego członka, wskazanych poniżej:

a)     nieprzestrzeganie postanowień Statutu,

b)    nieprzestrzeganie uchwał organów Fundacji,

c)     działanie przynoszące uszczerbek na dobrym imieniu Fundacji,

d)    podjęcie działalności niezgodnej z celami Fundacji,

e)     skazanie prawomocnym wyrokiem za przestępstwo lub przestępstwo skarbowe popełnione z winy umyślnej.

3.      Uchwałę o odwołaniu członka Rady podejmuje Rada jednomyślnie, w obecności wszystkich pozostałych jej członków, po uprzednim złożeniu przez członka, którego dotyczy uchwała, wyjaśnień na piśmie. Uchwałę wraz z uzasadnieniem doręcza się członkowi na piśmie w terminie 7 dni od dnia jej podjęcia. Uchwała Rady jest ostateczna i nie służy od niej żaden środek odwoławczy.

§16.

1.      Nie można łączyć członkostwa w Radzie z pełnieniem funkcji w Zarządzie lub ze stosunkiem pracy z Fundacją.

2.      W razie powołania członka Rady, za jego zgodą, do Zarządu, lub nawiązania przez członka Rady stosunku pracy z Fundacją – członkostwo takiej osoby w Radzie ulega zawieszeniu, odpowiednio na czas pełnienia funkcji lub trwania stosunku pracy.

 

§17.

Członkowie Rady nie mogą:

1)     pozostawać w stosunku pokrewieństwa, powinowactwa lub podległości z tytułu zatrudnienia z członkami Zarządu;

2)     być skazanym prawomocnym wyrokiem za przestępstwo z winy umyślnej;

3)     otrzymywać z tytułu członkostwa w Radzie Fundacji zwrotu uzasadnionych kosztów lub wynagrodzenie w wysokości wyższej niż określone w art. 8 pkt 8 ustawy z dnia 3.03.2000r. o wynagrodzeniu osób kierujących niektórymi podmiotami prawnymi.

 

§18.

1.      Rada zbiera się co najmniej raz w roku.

2.      Radę zwołuje Przewodniczący Rady z własnej inicjatywy albo na wniosek połowy wszystkich członków Zarządu lub Fundatora. Wniosek powinien być złożony w formie pisemnej.

3.      Rada podejmuje decyzje w formie uchwał zwykłą większością głosów, w obecności co najmniej 3 jej członków, chyba że Statut stanowi inaczej; w razie równej liczby głosów decyduje głos Przewodniczącego.

 

§19.

Do zadań Rady należy w szczególności:

1)     powoływanie i odwoływanie członków Zarządu, w tym Prezesa, 1-2 Wiceprezesów oraz Sekretarza;

2)     podejmowanie decyzji o zatrudnieniu członków Zarządu i ustalaniu ich wynagrodzenia;

3)     ocena pracy Zarządu, przyjmowanie corocznych sprawozdań lub bilansu i udzielanie członkom Zarządu absolutorium;

4)     kontrolowanie bieżącej działalności Zarządu;

5)     wytyczanie głównych kierunków działalności Fundacji;

6)     nadzór nad działalnością Fundacji;

7)     podejmowanie na wniosek Zarządu decyzji o połączeniu z inną Fundacją lub o likwidacji Fundacji.

 

 

 

 

§20.

1.      Rada w celu wykonania swych zadań jest uprawniona do:

a)     żądania od Zarządu przedstawienia wszelkich dokumentów dotyczących działalności Fundacji;

b)    dokonywania rewizji majątku oraz kontroli finansowej Fundacji.

2.      Zadania określone w punkcie (b) ustępu 1 Rada wykonuje przez swych członków, działających jednoosobowo.

 

 

 

 

 

 

Zarząd Fundacji

 

§21.

1.      Zarząd składa się z 3 do 5 członków, będącymi osobami fizycznymi i posiadającymi pełną zdolność do czynności prawnych, powoływanych przez Radę na 5-letnią kadencję.

2.      Pierwszy skład Zarządu powołują Fundatorzy w drodze jednomyślnej uchwały. Przepis § 19 pkt 1 stosuje się.

3.      Funkcję członka Zarządu można pełnić przez więcej niż jedną kadencję.

4.      Zarząd Fundacji w całości albo jego poszczególni członkowie mogą być odwołani przez Radę przed upływem kadencji w drodze uchwały podjętej jednomyślnie, w obecności wszystkich członków Rady.

 

§22.

1.      Zarząd kieruje działalnością Fundacji i reprezentuje ją na zewnątrz.

2.      Do zadań Zarządu należy w szczególności:

a)   uchwalanie rocznych planów działalności Fundacji oraz planów finansowych;

b)  uchwalanie regulaminów;

c)   sprawowanie zarządu majątkiem Fundacji;

d)  ustalanie wielkości zatrudnienia i wysokości środków na wynagrodzenia pracowników Fundacji;

e)   podejmowanie decyzji we wszelkich sprawach nie przekazanych do kompetencji innych organów;

f)    przyjmowanie darowizn, spadków i zapisów, subwencji i dotacji;

g)   występowanie z wnioskiem i wyrażanie zgody w sprawie zmian Statutu Fundacji, połączenia z inną fundacją oraz likwidacji Fundacji.

3.      Zarząd podejmuje decyzje na posiedzeniach, w formie uchwał, zwykłą większością głosów, w obecności połowy jego członków, chyba że Statut stanowi inaczej.

4.      O posiedzeniu Zarządu muszą być powiadomieni wszyscy członkowie Zarządu listami poleconymi, co najmniej na 2 tygodnie przed ustalonym terminem posiedzenia.

5.      Zarząd może powoływać pełnomocników do kierowania wyodrębnioną sferą spraw należących do zadań Fundacji. Wybór dokonywany jest w  drodze uchwały podjętej bezwzględną większością głosów, w obecności co najmniej połowy statutowej liczby członków Zarządu, spośród kandydatów zgłoszonych przez Radę. Uchwała powinna określać sferę spraw należących do zadań Fundacji, którymi ma zajmować się pełnomocnik.

6.      Zarząd co roku, do dnia 30 września, zobowiązany jest przedkładać Radzie Roczne Sprawozdanie z działalności Fundacji.

 

 

 

Sposób Reprezentacji

 

§23.

1.      Oświadczenia woli w imieniu Fundacji, w tym w zakresie praw i obowiązków majątkowych, składają dwaj członkowie Zarządu działający łącznie, chyba że Statut stanowi inaczej.

2.      W sprawach dotyczących zatrudnienia przez Fundację pracowników oraz w sprawach związanych z zaciąganiem przez Fundację zobowiązań majątkowych do kwoty 5.000,00zł (słownie: pięć tysięcy złotych), oświadczenia woli w imieniu Fundacji może składać jednoosobowo Prezes Zarządu.

 

 

Zmiana Statutu

 

§24.

1.      Zmian w Statucie Fundacji dokonuje Rada w drodze jednomyślnej uchwały, podjętej w obecności wszystkich jej członków, za zgodą Zarządu wyrażoną w formie uchwały, podjętej zwykłą większością głosów, w obecności połowy jego członków.

2.      Zmiany Statutu mogą dotyczyć także celów i zadań, dla realizacji których Fundacja została ustanowiona, określonych w akcie założycielskim.

 

 

Połączenie z inną fundacją

 

§25.

1.      Fundacja może się połączyć z inną fundacją dla efektywnego realizowania swoich celów.

2.      Połączenie z inną fundacją nie może nastąpić, jeżeli w jego wyniku mógłby ulec istotnej zmianie cel Fundacji.

 

§26.

1.      Uchwałę w sprawie połączenia, zgodnie z §25 Statutu, podejmuje Zarząd w drodze jednomyślnej uchwały, w obecności wszystkich jego członków.

2.      Uchwała Zarządu wymaga zatwierdzenia przez Radę, która w tym celu podejmuje uchwałę zwykłą większością głosów, w obecności wszystkich jej członków.

 

Likwidacja Fundacji

 

§27.

1.      Fundacja ulega likwidacji w razie osiągnięcia celów, dla których została ustawiona lub w razie wyczerpania się jej środków finansowych i majątku.

2.      Likwidatorów Fundacji powołuje i odwołuje Rada w drodze uchwały, podjętej zwykłą większością głosów, w obecności wszystkich jej członków.

 

§28.

Decyzję o likwidacji podejmuje Zarząd w drodze jednomyślnej uchwały, podjętej w obecności co najmniej ¾ jego składu, która w celu wywołania skutków prawnych wymaga zatwierdzenia przez Radę Fundacji w drodze jednomyślnej uchwały, podjętej w obecności wszystkich jej członków.

 

§29.

Środki finansowe i majątek pozostały po likwidacji Fundacji mogą zostać przeznaczone mocą uchwały Rady Fundacji, podjętej w trybie określonym w § 18 ust. 3 Statutu, na rzecz działających w RP fundacji o zbliżonych celach statutowych.